To nie do końca takie proste, kupić 5w50 i nie martwić się o nic - wszyscy by tak zalecali, gdyby to działało dobrze.
Po pierwsze, porównajcie karty charakterystyki 5w50 i 5w20 (full synth) ze strony powyżej, w szczególności lepkość przy -30. Niby oba mają 5w, ale jednak wartości przy zimnym inne, to raz.
Dwa, spójrzcie na ten wątek na SVT Performance ("Oficjalny Wątek Analizy Zużytego Oleju w 5.0/Boss 302")
https://www.svtperformance.com/forums/t ... 918/page-6" onclick="window.open(this.href);return false;
Wypowiadają się tam ludzie z Amsoil (przy okazji polecam ich kanał Engine Masters na YouTube), zbierają próbki oleju z silników i analizują w laboratorium. Aktywny w tym wątku przedstawiciel Amsoil, teoretycznie zainteresowany sprzedażą drogiego 5w50 twierdzi, że do normalnej jazdy z okazjonalnym gazem do dechy 5w20 jest wystarczający. Jako lepiej chroniący przed zerwaniem filmu olejowego przy ostrej jeździe i okazjonalnym upalaniu na torze zalecają 0w30, dopiero przy
długotrwałym, mocnym użytkowaniu torowym na granicy wydajności chłodzenia zalecają 5w50 wyraźnie pisząc, że do codziennej jazdy, stop&go i na krótkich dystansach (przysłowniowa jazda "po bułki") taki olej się słabo nadaje, i zalecają jak już to 10w30. Dlaczego? 5w50 działa dobrze jak się jeździ przez większość czasu na dobrze rozgrzanym silniku (jazda torowa), przy zimych startach co chwile, szczególnie w naszym klimacie, jednak nie jest zalecany.
Ze strony 6 wątku:
Amsoil ALM 5W-20 – If your car is 100% stock, never raced, driven like a grandma, or short trip driven, no matter the climate….use this. *Mustang GT only*
Amsoil AZO 0W-30 - If your car is driven year round up north in very cold temperatures with bolt on mods, street/drag raced during the summer, and you want one oil for year round use....use this.
Amsoil ATM 10W-30 - If your car is moderate to heavily modded, used in hotter climate states, or never driven during winter months in northern states...use this. *If you always short trip the car, use Amsoil AZO or ALM instead (never get the oil up to full temperature)*
Amsoil RD30 10W-30 - If your street car is modded to the max and producing HP beyond 600 rwhp, turbo or Supercharged, especially E85 fuel engines...use this.
Amsoil XLO 10W-40 - If you have a Boss 302 or Track Pack GT, driving it mostly on the street, and you close course run your car for the experience (learning - short heats)....use this.
Amsoil AMR 5W-50 - If you have a Boss 302 or Track Pack GT, and you close course race your car in competition for extended sessions, or you are concerned about warranty compliance…use this. This lubricant is best suited when pushing your car to the edge of cooling limits from sustained high rpm operation. *Not optimal for short trip, grocery getting street duties*
*Boss 302 and Track Pack GT owners - If you do not road race your car, use Amsoil ATM 10W-30. 5W-50 spec for this engine is overkill and results in excessive oil pressure for street use only.*