Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Informacje i porady specyficzne dla silników V6

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz, mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz

gclone
Forumowicz
Posty: 117
Rejestracja: 2009-08-25, 12:38
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Kolor: Mineral Grey

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: gclone » 2012-03-20, 21:49

A ja rozwięję wątpiwości, pewnie mi się dostanie za to ale warto się podzielić wiedzą z doświadczenia :wstyd: Na wstępię muszę się wytłumaczyć że jest to moje pierwsze auto w automacie niestety.

Otóż mi się zdarzyło omyłkowo zapiąć R przy jeździe do przodu :zawstydzony: . Sytuacja: ruszam z biegu 1 chcąc "spalić laka", asfalt oblodzony chciałem stać w miejscu i spróbować palić gdyż nigdy tego nie robiłem a na suchym nie chciałem próbować, chwila palenia i auto zaczęło ruszać, obroty duże więc zapragnąłem przerzucić na D i jeszcze troszkę kontynuować poślizg :oczami: Ze względu na to że chciałem jak najszybciej wykonać zmianę, lewarek poszedł za daleko na pozycję R :mur: i uwaga (!) bieg wsteczny wskoczył (!) Na szczęście był lód, koła straciły przyczepność i zaczęły się kręcić w przeciwną stronę do kierunku jazdy (fakt osiągnąłem swój cel dalszego poślizgu z tym że na wstecznym), trwało to z sekundę bo się zorientowałem momentalnie ale uratowało mnie to że był lód i to że zapodałem dużo gazu i koła zerwały przyczepność.

Mało tego zdarzyła mi się jeszcze jedna sytuacja ale teraz pewnie zostanę wyklęty... Otóż zdarzyło mi się przerzucić z D na P podczas jazdy :wstyd: :mur: I znowu opis sytuacji: usterka w kuniu powodowała że obroty falowały przy puszczeniu gazu i małych prędkościach, skakały na tyle że czasami spały za dużo i auto potrafiło zgasnąć. I pechowo zdarzyło mi się to na skrzyżowaniu przy przejeżdzaniu na żółtym świetle (auto za mną też chciało jeszcze zdążyć), a ja z niewiedzy a raczej z przekonania że można go odpalić tylko na P dałem ostrożnie po hamulcach żeby ten z tyłu we mnie nie wjechał i z konieczności szybkiego opuszczenia skrzyżowania przerzuciłem na P zanim się całkowicie zatrzymał (prędkość może 5km/h) - efekt zatyrkotało parę razy jakby klucz "grzechotka" (pewnie zabezpieczenie), zatrzymałem się odpaliłem i pojechałem.
Sytuacje te a głównie pierwsza potwierdzają fakt że skrzynie w mustangach (oprócz tych chińskich w 2011+) są nie do zdarcia i dobrze, precyzyjnie zapinają biegi.

Ostatnio zmieniałem olej dynamicznie w mojej skrzyni (pewnie niepotrzebnie bo przy 35tyś mil) w jednym z najlepszych serwisów skrzyń automatycznych w PL - ASB Długołęka k/Wrocławia i kazałem również dokładnie sprawdzić skrzynię (mimo tego że chodzi idealnie i zapina biegi z prędkością światła) i skrzynia wykazuje zero zużycia, gostek nawet się przejechał i stwierdził że "przepięknie chodzi ta skrzynia" :hurra: .

Mimo wszystko nie polecam wachlować lewarkiem w automacie, najlepiej zawsze jeździć na D, no i trzeba uważać żeby wstecznego nie wrzucić bo jednak da się i nie ma zabezpieczeń, ogólnie nie polecam biegu wstecznego do jazdy w przód - szału nie ma ;)

Mam jeszcze do Was pytanie czy na światłach lepiej stać na N, czy na hamulcu na D? Czy dłuższe stanie na D na hamulcu nie obciąża podzespołów? Czy może przeciwnie częste przerzucanie z D na N i z N na D bardziej zużywa pewne elementy? (mi luz na wale się lekki zrobił i puknie czasem jak zapnę D i momentalnie wcisnę pedał gazu...)

Przepraszam, że się tak rozpisałem ale musiałem podzielić się moją historią :oczami:



Awatar użytkownika
Tom.Tom
Forumowicz
Posty: 1309
Rejestracja: 2011-11-16, 20:58
Model: X-CHARGED
Silnik: V6 4.0
Kolor: bordo + czarny mat
Lokalizacja:: Trójmiasto
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: Tom.Tom » 2012-03-20, 22:11

gclone - a to dziwne z tym R, bo mi nie wrzuciło - może miałeś na tyle małe obroty, że skrzynia stwierdziła, że jednak można... z drugiej strony jak to możliwe, że z 1 przy przerzucaniu na D poleciało ci dalej - przecież przy "D" wyskakuje przycisk blokujący i dźwignia blokuje się na "D"..?

Co do postoju, to już chyba tutaj na forum był gdzieś ten temat - tu masz za Wikipedią:
Wikipedia pisze:Przy krótkich zatrzymaniach (światła, skrzyżowania, itp) należy używać do zatrzymania wyłącznie pedału hamulca głównego, nie należy przestawiać wybieraka z pozycji D na N czy podobne - nie daje to żadnych oszczędności ani nie odciąża skrzyni czy silnika, zwiększa tylko zużycie sprzęgieł skrzyni, które spinają i rozpinają pierwszy bieg; w pozycji D układ sterowania "rozumie" sytuację kiedy pojazd stoi i należy odciążyć silnik i skrzynię, pozostając w gotowości do jazdy w przód, a przy tym w pozycji D (w przeciwieństwie do N i P) zapewnione jest znacznie lepsze chłodzenie i smarowanie.
O "R" też tam jest takie zdanie:
Wikipedia pisze:R - Reverse bieg wsteczny. Skrzynia przestawia się w tryb pracy rewersyjny, spinając odpowiednie sprzęgła i układy planetarne. Na ogół następuje to z pewnym zauważalnym opóźnieniem, jest to efekt działania blokad elektronicznych i/lub hydraulicznych przeciwdziałających próbom szybkiego przestawienia na R w czasie jazdy w przód itp. sytuacjom.


Obrazek

:: PAN TOMASZ ZOSTAŁ BOHATEREM W SWOIM GARAŻU - SAM ZAMONTOWAŁ KOMPRESOR! :: viewtopic.php?f=13&t=5243&start=150#p137691

Awatar użytkownika
rzabsky
Forumowicz
Posty: 566
Rejestracja: 2011-12-13, 23:47
Silnik: V6 4.0
Kolor: Mineral Grey

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: rzabsky » 2012-03-20, 23:19

Tom.tom dzieki z wpis o postoju na hamulcu/biegu N . Ostatnio stojac w korku sie zastanawialem czy przerzucac na luz na czerwonym :-) aczkolwiek troche mnie to dziwi, bo myslalem ze jak masz hamulec wcisniety do dechy to skrzynia jest wysprzeglona, ale jak depniesz gaz kola boksuja :-)



Awatar użytkownika
speedster
Forumowicz
Posty: 509
Rejestracja: 2011-12-05, 23:38
Model: 93' Mustang LX 5.0
Silnik: V8 5.0
Kolor: Titanium Frost

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: speedster » 2012-03-20, 23:42

Skrzynia na "N" bodajże nie ma smarowania dlatego nie powinno się jeździć na luzie oraz holować auta z automatem.



gclone
Forumowicz
Posty: 117
Rejestracja: 2009-08-25, 12:38
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Kolor: Mineral Grey

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: gclone » 2012-03-21, 00:10

tom.tom pisze:gclone - a to dziwne z tym R, bo mi nie wrzuciło - może miałeś na tyle małe obroty, że skrzynia stwierdziła, że jednak można... z drugiej strony jak to możliwe, że z 1 przy przerzucaniu na D poleciało ci dalej - przecież przy "D" wyskakuje przycisk blokujący i dźwignia blokuje się na "D"..?
Po prostu wcisnąłem przycisk lewarka do oporu i go trzymałem przy ruchu dźwignią, a że zrobiłem szybki zamach to wylądowałem aż na R.
Wikipedia pisze:R - Reverse bieg wsteczny. Skrzynia przestawia się w tryb pracy rewersyjny, spinając odpowiednie sprzęgła i układy planetarne. Na ogół następuje to z pewnym zauważalnym opóźnieniem, jest to efekt działania blokad elektronicznych i/lub hydraulicznych przeciwdziałających próbom szybkiego przestawienia na R w czasie jazdy w przód itp. sytuacjom.
Też właśnie to miałem napisać, że wsteczny zapina z lekkim opóźnieniem (zresztą czuć to przy cofaniu że wrzucasz R jest sekunda przerwy i dopiero czujesz reakcję) , ale w moim przypadku (jazdy na wstecznym do przodu :rotfl: ) to skapnąłem się że jestem na R jak już zapieło i a dodałem gazu w czasie tego laga (opóźnienia) i gdy zapieło silnik już się wkręcał na obroty i momentalnie zerwało przyczepność, gdy bieg wskoczył.



caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: caniggia » 2012-04-12, 00:58

gclone pisze: Po prostu wcisnąłem przycisk lewarka do oporu i go trzymałem przy ruchu dźwignią, a że zrobiłem szybki zamach to wylądowałem aż na R.
Rozmawiacie o 2 różnych automatach!
speedster pisze:Skrzynia na "N" bodajże nie ma smarowania dlatego nie powinno się jeździć na luzie oraz holować auta z automatem.
To po co neutral w aucie w takim razie skoro nie można go używać? Smarowanie wg mojej wiedzy jest dopóki silnik chodzi.
Holować nie można, albo trzeba odkręcić wał, albo wrzucić na neutral i odpalić jak się da.



XerofaN
Forumowicz
Posty: 594
Rejestracja: 2011-06-16, 15:56
Model: Pony
Silnik: V6 4.0
Kolor: Tungsten Gray

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: XerofaN » 2012-04-12, 10:19

holowac automaty mozna tylko nie za szybko i nie zbyt daleko.



Awatar użytkownika
speedster
Forumowicz
Posty: 509
Rejestracja: 2011-12-05, 23:38
Model: 93' Mustang LX 5.0
Silnik: V8 5.0
Kolor: Titanium Frost

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: speedster » 2012-04-12, 15:07

Holowanie zostawiłbym dla ryzykantów.Niezbyt daleko i nie za szybko to bardzo względne pojęcia :P



XerofaN
Forumowicz
Posty: 594
Rejestracja: 2011-06-16, 15:56
Model: Pony
Silnik: V6 4.0
Kolor: Tungsten Gray

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: XerofaN » 2012-04-12, 16:21

;] no wzgledne. w zeszlym tygodniu holowalem swojego Galanta ktory jest w automacie. z 15km i jechalismy jakies 50kmh max. srednio kolo 30-40kmh. jezdzi po tym zabiegu bez zadnych zmian. jakbym mial 50km to juz gorsza sprawa no i slyszalem ze znajomy holowal 70-80 a nawet do 100 i automat padl.



gover
Forumowicz
Posty: 124
Rejestracja: 2012-01-04, 21:18
Model: GT
Silnik: V8 4.6

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: gover » 2012-04-12, 18:32

zwykły automat możan holować do 35-40km/h bez ograniczeń (N), (no nie mam na mysli z 1 końca polski w 2). Domyślam się że skrzynie w mustangach to zwykłe skrzynie automatyczne czyli ze możliwością zmiany biegów pod obciążeniem (temu np. nie można wsadzić "R" z "D" przy dużep prędkości). Ale przy prędkości poniżej 15km/h już "R-ka" wejdzie ;)
Skrzyń bezstoponiowych nie wolno absolutnie holować wogóle (chyba że pod 1 warunkiem).



Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: adaslaw » 2012-09-16, 02:24

pavlito pisze: [..]
A ostre ruszanie automatem regularnie ćwiczy Olaf, który już nie raz udowadniał, że automat jest bardziej efektywny na 1/4
Czy chcesz przez to powiedzieć, że:
1. Skrzynia automatyczna szybciej zmienia biegi, niż kierowca używając manualnej?
2. Obecne skrzynie automatyczne lepiej wybierają moment zmiany biegu niż kierowca (w przypadku manualnej)?

Tak się chcę upewnić, że dobrze zrozumiałem :)



Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: adaslaw » 2012-09-16, 02:28

rzabsky pisze: [..]
A apropos ruszania z piskiem opon - czy ktos juz probowal automatem porownywac czas do setki przy stndardowym ruszaniu na zasadzie gaz do dechy oraz na wcisnietym hamulcu troche go przegazowac i potem nagle puscic hamulec? Kiedy osiąga sie lepszy czas?
Do tego pytania dodam kolejne:
Czy do setki szybciej dochodzi się z włączonym TCS czy z wyłączonym TCS (gdzie kierowca musi odpowiadać za zrywanie przyczepności i utrzymanie kierunku jazdy)?

PS. na swoim telefonie (Android) mam aplikację, tkóra mierzy dochodzenie do setki. Kurna, mam ją, ale ... jeszcze nie miałem czasu przetestować :/ Aplikacja oczywiście korzysta z GPS.



caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: caniggia » 2012-09-16, 09:24

tak, automatem można zrobić lepsze czasy, dobrze zrozumiałeś, tsc należy wyłączyć, do wprawny kierowca lepiej lawiruje na pograniczy przyczepności niż system, mierzenie czasów przez androida to porażka, za rzadkie odświeżanie pozycji, trzeba kupić zewnętrzny czujnik GPS o częstotliwości 5Hz. Programów jest kilka, wpisz w markecie 0-60, quater mile i znajdziesz.



XerofaN
Forumowicz
Posty: 594
Rejestracja: 2011-06-16, 15:56
Model: Pony
Silnik: V6 4.0
Kolor: Tungsten Gray

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: XerofaN » 2012-09-16, 09:30

a sct przypadkiem nie ma mozliwosci zmierzenia 0-60 mph?



caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Jak przegazować automata w czasie jazdy?

Post autor: caniggia » 2012-09-16, 09:37

flashpaq ma, sct chyba nie, ale ma np scanxl, tylko trzeba kupić podłączówkę obd na elm.



ODPOWIEDZ

Wróć do „4.0 V6 2005 - 2010”