Witam,
Przedstawię sposób na przeróbkę świateł przeciwmgielnych przednich tak aby załączały się razem ze światłami długimi. Generalnie jest to banalnie proste, ale od czegoś trzeba zacząć a może komuś się taki poradnik przyda....
Mnie akurat takie rozwiązanie motywowało przede wszystkim dlatego, że miałem światła przeciwmgielne w ogóle nie podłączone, więc to mnie bolało że lampy są a nie świecą. Przeciwmgielne przednie mi nie są potrzebne, więc postanowiłem zrobić z nich "drugie długie".
Co będzie potrzebne:
1. Kabel - minimum 1mkw, ja dałem 1,5mkw - tak z 6-7 m.
2. Przekaźnik samochodowy. Ja kupiłem taki na 30A.
3. Podstawa bezpiecznikowa samchodowa
4. Bezpiecznik 10A
5. Zaciski (konektorki)
6. Lutownica
7. Materiały pomocnicze typu izolacja opaski kablowe i taka tam drobnica...
Więc zaczynamy. Najlepiej narysować sobie schemat połączeń na kartce i według niego najpierw polutować kable. Ja połączyłem szeregowo, ale nie polecam - za słabo świecą ale przynajmniej fajnie wyglądają . Będę przerabiał na równoległe połączenie jak się cieplej zrobi - teraz jest za zimno w garażu
1. Najpierw lutujemy wszystko w ciepełku w domu. Ja jestem zwolennikiem połączeń lutowanych. Skręcanie kabli jest nietrwałe i prowizoryczne, więc nie polecam. Gotowa "uprząż" dla konika wygląda mniej więcej tak:
Na zdjęciu jest tylko jedna żarówka bo nie chciało mi się drugiej wykręcać. Wcześniej warto jest przejść się do auta i pomierzyć długości przewodów.
Problem miałem z kupnem wtyczki do żarówek - jak wspomniałem na początku w moim modelu w standardzie nie było halogenów, więc nie ma też okablowania. Mam tylko grilla i zderzak z V8. Wtyczki nigdzie nie dostałem kupić, więc podłączyłem żarówki konektorkami - trzymają się dobrze.
Może nie jest to jakieś fachowe rozwiązani, ale nic innego nie dopasowałem. Ważne że nie ma zwarcia i że się trzyma
2. Zabieramy wszystko i idziemy do garażu. Najpierw trzeba ściągnąć panel plastikowy znad chłodnicy. Tutaj doradzam wyposażyć się w zapasowe klipsy bo oryginalne fordwskie są badziewne i jednorazowe.
3. Trzeba znaleźć sobie jakieś sensowne miejsce na przeaźnik, u mnie było to obok skrzynki bezpiecznikowej. Mniej więcej umieściłem to tak:
4. Teraz należy przeciągnąć kabel zasilający pierwszą żarówkę pomiędzy chłodnicą a zderzakiem tak, aby wystawał na dole pod zderzakiem. Kładziemy się wygodnie na podłodze (chyba że ktoś ma kanał to ma super) podłączamy żarówki do konektorka (jak mówię - u mnie było to szeregowo, więc podłączyłem pierwszą żarówkę, a do niej drugą i tą drugą do masy).
Żarówki można wyjąć/założyć bez konieczności ściągania grilla a nawet panelu nad chłodnicą. Żarówki mozna zakładać od spodu. Jest to trochę niewygodne, aczkolwiek wykonalne. Należy je przekręcić o 90 stopni i po prostu wyciągnąć. Zakładanie jest analogiczne tylko w drugą stronę. Jak już założymy obie żarowki, pozostaje tylko podłączyć masę z drugiej strony. U mnie wygląda to mniej więcej tak (widok z góry):
Uwaga. Sprawdźcie, czy żarówka dobrze weszła. Powinna w miarę symetrycznie wejść w klosz:
Tak wygląda źle włożona żarówka:
Zasilanie podłączyć najlepiej do skrzynki bezpiecznikowej - bo blisko. Tu uwaga - montaż jak na poniższym zdjęciu, czyli od spodu istniejącego kabla, bo inaczej nie zamkniecie pokrywy
Zasilanie mamy gotowe. Teraz sterowanie. Wyciągamy wtyczkę z reflektora (nie z halogenu tylko z reflektora świateł długich/mijania). prowadzą do niej trzy kable - żółty, czarny, zielony.
U mnie zółty był do długich, zielony do mijania i czarny do masy, ale sprawdźcie to sobie czy przypadkiem nie macie na odwrót - nigdy nie wiadomo. Teraz ważna decyzja! Jeżeli chcecie żeby halogeny świeciły się razem z długimi to przecinacie żółty przewód, jeżeli chcecie żeby halogeny świeciły się razem z światłami mijania - przecinacie zielony przewód:
UWAGA ! KONIECZNIE ŚCIĄGNĄĆ KLEMĘ Z AKUMULATORA!
Do żółtego kabla dolutować jeden przewód zasilający cewkę przekaźnika. Drugi przewód cewki do masy. Odradzam "wpinanie" cewki w obwód światła długiego, bo może świecić trochę słabiej niż drugie. Teraz kiedy na żółty przewód podane zostanie napięcie (włączamy długie światła) zamyka się przekaźnik i włącza również halogeny.
Na tym elektromontaż zakończono. Pozostaje kosmetyka. Przekaźnik dobrze jest zaizolować, żeby się na niego woda nie lała, kable połapać opaskami kablowymi (również za zderzakiem) i tyle. Efekt taki jak na poniższym filmiku.
Światła przeciwmgielne jako długie
Światła przeciwmgielne jako długie
Ostatnio zmieniony 2012-01-17, 12:44 przez rzabsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Poprawiłem link i filmik już działa.
Żarówki z halogenów są trochę żółte w porównaniu do długich, bo te w długich są niestandardowe, czytaj "lepsze" Chyba muszę kupić żarówki halogena o większej temperaturze barwowej (bielsze)
Żarówki z halogenów są trochę żółte w porównaniu do długich, bo te w długich są niestandardowe, czytaj "lepsze" Chyba muszę kupić żarówki halogena o większej temperaturze barwowej (bielsze)
- YoDa
- Forumowicz
- Posty: 964
- Rejestracja: 2011-02-02, 10:43
- Model: V6 3,7 2012
- Silnik: V6 3.7
- Kolor: Performance White
- Kontakt:
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Super opis , gratuluje !!
Ja tak miałerm w swoim , zupełnie niechcąco bo elektryk który mi przerabiuał światła myślał że to są w ogóle długie i tak mi zrobił. W sumie fajny efekt ale trzeba by zmienić żarówki na jakieś mocniejsze czy dalekośiężne bo w ogóle nie ma różnicy czy się środkowe palą czy jak się długie daje.
Ja tak miałerm w swoim , zupełnie niechcąco bo elektryk który mi przerabiuał światła myślał że to są w ogóle długie i tak mi zrobił. W sumie fajny efekt ale trzeba by zmienić żarówki na jakieś mocniejsze czy dalekośiężne bo w ogóle nie ma różnicy czy się środkowe palą czy jak się długie daje.
Pozdrawiam
Yoda
Yoda
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Yoda, a do tego polaczylem je szeregowo zeby jak mi się jedna lprzepali, to druga zeby sie tez nie swiecila,bo to by komicznie wygladalo wiec dodatkowo slabiej świecą. wiec jak pisalem trzeba kupic mocniejsze. Albo przelaczyc zeby sie zawsze swiecily. Pomysle jeszcze ....YoDa pisze:Super opis , gratuluje !!
Ja tak miałerm w swoim , zupełnie niechcąco bo elektryk który mi przerabiuał światła myślał że to są w ogóle długie i tak mi zrobił. W sumie fajny efekt ale trzeba by zmienić żarówki na jakieś mocniejsze czy dalekośiężne bo w ogóle nie ma różnicy czy się środkowe palą czy jak się długie daje.
- YoDa
- Forumowicz
- Posty: 964
- Rejestracja: 2011-02-02, 10:43
- Model: V6 3,7 2012
- Silnik: V6 3.7
- Kolor: Performance White
- Kontakt:
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Grubsze kable trza dać , te które dochodzą do głównych świateł
Pozdrawiam
Yoda
Yoda
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Po co grubsze kable? 2x55W =110W co przy 12V daje 9,17A. Ja dalem kabel 1,5mm. grubszy raczej nie ma sensu.
- YoDa
- Forumowicz
- Posty: 964
- Rejestracja: 2011-02-02, 10:43
- Model: V6 3,7 2012
- Silnik: V6 3.7
- Kolor: Performance White
- Kontakt:
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Całą instalację wymieniałeś na 1,5mm czy tylko do halogenów dałeś 1,5mm? bo te 1,5mm to chyba podpięłeś do cienkiego kabla do długich?
Pozdrawiam
Yoda
Yoda
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
Cewkę przekaźnika wpiąłem do obwodu długich. Zasilanie reflektorów jest bezpośrednio z akumulatora i to wszystko jest 1,5mm.
Kabli do długich nie wymieniałem.
Kabli do długich nie wymieniałem.
Re: Światła przeciwmgielne jako długie
przelutowalem swiatla rownolegle. Swieci tak mocno,ze w nocy przed autem jest dzien.nie wiem co mi przyszlo do glowy jak porwz pwszy to laczylem....:-)
nagrałem w końcu filmik. Poniżej możecie zobaczyć jak to wyglada połączone równolegle - różnica jest spora.
nagrałem w końcu filmik. Poniżej możecie zobaczyć jak to wyglada połączone równolegle - różnica jest spora.