W nadrukach na oponie jest zawarty ogrom informacji o niej samej. Właściwie wszystko. Poszczególne pozycje w zależności od producenta są rozmieszczone różnie i różnie zakodowane. Wszystkie oznaczenia nie są tak aż istotne dla kupującego ale jest parę o których powinno się wiedzieć. Oznaczenia mogą się nieco różnić w zależniości od tego gdzie dana opona będzie pracować (samochód, tir, maszyna budowalna). Rozmieszczenie ich też może być różne w zależności od producenta. Opierając się na swojej wiedzy postaram się przybliżyć co poszczególne sybole oznaczają (te najważniejsze z mojego pkt. widzenia). Jeśli się pomylę to pewnie nikt mnie za to nie zabije....
Dam tutaj 3 fotki a potem się zabierzemy do opisywania:
Jak czytać podstawowe informacje z opon
Moderatorzy: stang232, SECHUBU, stang232, SECHUBU
Re: Jak czytać podstawowe informacje z opon
FOTKA NR 1
i tak:
zapis: 235/50ZR18 97 W M+S
Więc:
235 - OZNACZA SZEROKOŚĆ OPONY (w mm); czasem jest w calach ale od cali już się odchodzi (np. 11.4/50ZR18....)
50 - oznacza WYSOKOŚĆ PROFILU OPONY. Najprościej to jest ta odległość między ziemią a felgą. Jest to "%" watrość z szerokości opony. Inaczej - stanowi jaką część szerokości opony stanowi jej wysokość z boku. W tym przypadku wysokość opony stanowi 50% jej szerokośći (235), czyli: 235x50%=117,5mm . Inny przykład: 255/30... mówi o tym że wysokość opony stanowi 30% jej szerokośći (255mm), czyli: 255x30%=76,5mm. Przykład: 195/75..... Wysokość opony to jest 75% z szerokości (195mm). czyli 195x75%=146,25mm. Opony powyżej wartości 85 (85%) to opony standardowe. Wartości poniżej 85 to opony niskoporofilowe. "Najwyższa" wartość dla niskoprofilowej to 75. Im mniejsza wartość tym felga jest bliżej ziemi (i obija się o krawężniki).
ZR - typ opony. Tu różnie w zależności od typu opony. Ten konkretnie oznacza strukturę budowy i nierzadko prędkość max. dla tej opony. Ale głównie w tym miejscu jest oznaczenie czy to jest opona diagonalna czy radialna. Jeśli radial to oznaczenie będzie postaci: 235/50R18. Oznacza że opona jest radialna. Jeśli zamiast literki "R" jest myślnik "-" to zapis jest: 235/50-18 I ten myślnik "-" oznacza oponę diagonalną. W wielkim skrócie różnica między diagonem a radialem to to że radial siet bardziej miękki, elastyczny i bardziej podatny na przebicia szczególnie bok opony jest najbardziej miękki. Diadonal to opona sztywniejsza, grubsza, mocniej zbrojona i bardziej odporna na przebicia. Zasadnicza różnica jest w ściance bocznej opony. Ale twardsza = bardziej czuć nierówności. Przy szybszej jeździe może być głośniejsza.
18 - oznacza ŚREDNICĘ FELGI na jaką dana opona pasuje. Więcej nie ma co tu się rozpisywać bo nie ma po co.
97 - oznacza INDEKS NOŚNOŚCI. Pod tą liczbą kryje się max. obciążenie jakie może wytrzymać opona (Dopuszczalne obciążenie). Tych ineksów jest prawie 150. Więc nie ma co wnikać. Indeks musi być na oponie ale z reguły producenci też podają jego wartość w oddzielnej części opony. Więc jest podany. Czasem nie weic można to samemu w necie sprawdzić. Ale generalnie ta wartość w oponie w samochodzie nie ma aż tak wielkiego znaczenia (co innego dostawcze lub tir). Ta wartośc to akurat 730kg. Poza tym jest to podane na foto nr. 3. Czasem indeksy są podwójne w liczbach i umieszczone gdzieś indziej. Ale to już tyczy się czy opona jest na osi napędowej czy napędzanej, jaki typ (nie będe wnikał bo to tu niepotrzebae.....
W - oznacza INDEKS PRĘDKOŚCI. Też jest ich dużo... Jest to max. prędkość do jakiej jest skonstruowana fabrycznie opona. Nie powinno się zakładać opon o niższej wartości jeśli samochód rozwija więcej. Bo to grozi explozją opony lub jej rozerwaniem (głównie boku - patrza radial - na zakrętach/poślizgach pow jej max. prędkości). Moim zdaniem w mustangach powinno się używać indeksu, który ma wartośc powyżej 240km/h (V). Shleby to osobiście uważam już pod 300 bym brał bezwarunkowo. Czyli "Y" lub wyżej (Y=300; W=270; V=240km/h). Indeksy też można znaleźć w necie jakby kogoś interesowało. Czasem oznaczenie Y jest zastąpione jako ZR. O ile pamiętam to indeksy są do 360 lub 390km/h. Ale po co w to wnikać...
M+S oznacza "SEZONOWOŚĆ OPONY". Czyli do czego jest stworzona. Do JAKIEJ NAWIERZCHNI. Czyli innymi słowy czy letnia czy zimowa czy do błota czy suchy asfalt czy całoroczna. Tutaj to opona zimowa bo: M = mud (czyli błoto) i S=snow (czyli śnieg). Czasem są opony że jest samo M lub S. Wówczas jest inna rzeźba bieżnika. Ale takie opony to są drogie bo specjalistyczne. Ale za to cholernie dobre.
i tak:
zapis: 235/50ZR18 97 W M+S
Więc:
235 - OZNACZA SZEROKOŚĆ OPONY (w mm); czasem jest w calach ale od cali już się odchodzi (np. 11.4/50ZR18....)
50 - oznacza WYSOKOŚĆ PROFILU OPONY. Najprościej to jest ta odległość między ziemią a felgą. Jest to "%" watrość z szerokości opony. Inaczej - stanowi jaką część szerokości opony stanowi jej wysokość z boku. W tym przypadku wysokość opony stanowi 50% jej szerokośći (235), czyli: 235x50%=117,5mm . Inny przykład: 255/30... mówi o tym że wysokość opony stanowi 30% jej szerokośći (255mm), czyli: 255x30%=76,5mm. Przykład: 195/75..... Wysokość opony to jest 75% z szerokości (195mm). czyli 195x75%=146,25mm. Opony powyżej wartości 85 (85%) to opony standardowe. Wartości poniżej 85 to opony niskoporofilowe. "Najwyższa" wartość dla niskoprofilowej to 75. Im mniejsza wartość tym felga jest bliżej ziemi (i obija się o krawężniki).
ZR - typ opony. Tu różnie w zależności od typu opony. Ten konkretnie oznacza strukturę budowy i nierzadko prędkość max. dla tej opony. Ale głównie w tym miejscu jest oznaczenie czy to jest opona diagonalna czy radialna. Jeśli radial to oznaczenie będzie postaci: 235/50R18. Oznacza że opona jest radialna. Jeśli zamiast literki "R" jest myślnik "-" to zapis jest: 235/50-18 I ten myślnik "-" oznacza oponę diagonalną. W wielkim skrócie różnica między diagonem a radialem to to że radial siet bardziej miękki, elastyczny i bardziej podatny na przebicia szczególnie bok opony jest najbardziej miękki. Diadonal to opona sztywniejsza, grubsza, mocniej zbrojona i bardziej odporna na przebicia. Zasadnicza różnica jest w ściance bocznej opony. Ale twardsza = bardziej czuć nierówności. Przy szybszej jeździe może być głośniejsza.
18 - oznacza ŚREDNICĘ FELGI na jaką dana opona pasuje. Więcej nie ma co tu się rozpisywać bo nie ma po co.
97 - oznacza INDEKS NOŚNOŚCI. Pod tą liczbą kryje się max. obciążenie jakie może wytrzymać opona (Dopuszczalne obciążenie). Tych ineksów jest prawie 150. Więc nie ma co wnikać. Indeks musi być na oponie ale z reguły producenci też podają jego wartość w oddzielnej części opony. Więc jest podany. Czasem nie weic można to samemu w necie sprawdzić. Ale generalnie ta wartość w oponie w samochodzie nie ma aż tak wielkiego znaczenia (co innego dostawcze lub tir). Ta wartośc to akurat 730kg. Poza tym jest to podane na foto nr. 3. Czasem indeksy są podwójne w liczbach i umieszczone gdzieś indziej. Ale to już tyczy się czy opona jest na osi napędowej czy napędzanej, jaki typ (nie będe wnikał bo to tu niepotrzebae.....
W - oznacza INDEKS PRĘDKOŚCI. Też jest ich dużo... Jest to max. prędkość do jakiej jest skonstruowana fabrycznie opona. Nie powinno się zakładać opon o niższej wartości jeśli samochód rozwija więcej. Bo to grozi explozją opony lub jej rozerwaniem (głównie boku - patrza radial - na zakrętach/poślizgach pow jej max. prędkości). Moim zdaniem w mustangach powinno się używać indeksu, który ma wartośc powyżej 240km/h (V). Shleby to osobiście uważam już pod 300 bym brał bezwarunkowo. Czyli "Y" lub wyżej (Y=300; W=270; V=240km/h). Indeksy też można znaleźć w necie jakby kogoś interesowało. Czasem oznaczenie Y jest zastąpione jako ZR. O ile pamiętam to indeksy są do 360 lub 390km/h. Ale po co w to wnikać...
M+S oznacza "SEZONOWOŚĆ OPONY". Czyli do czego jest stworzona. Do JAKIEJ NAWIERZCHNI. Czyli innymi słowy czy letnia czy zimowa czy do błota czy suchy asfalt czy całoroczna. Tutaj to opona zimowa bo: M = mud (czyli błoto) i S=snow (czyli śnieg). Czasem są opony że jest samo M lub S. Wówczas jest inna rzeźba bieżnika. Ale takie opony to są drogie bo specjalistyczne. Ale za to cholernie dobre.
Re: Jak czytać podstawowe informacje z opon
FOTKA NR 2
tyu szybka piłka:
RADIAL: oznacza oponę raialną. Pisałemj o co chodzi wyżej więc się nie będę powtarzał. Dodam tylko że w tym miejscu jeśli byłaby opona diagonalna to byłoby napisane "diagonal". Więc tu jest typ opony. I tak jak wspominałem to wyjaśnienie nie musi być może być zawarte w danych głównych. Ale jakoże tam jest ZR to gdzieś musi być podane jaki to typ.
TUBELESS: Oznacza oponę BEZDĘDKOWĄ. Opony DĘDKOWE są oznaczane jako: "TUBE TYPE"
tyu szybka piłka:
RADIAL: oznacza oponę raialną. Pisałemj o co chodzi wyżej więc się nie będę powtarzał. Dodam tylko że w tym miejscu jeśli byłaby opona diagonalna to byłoby napisane "diagonal". Więc tu jest typ opony. I tak jak wspominałem to wyjaśnienie nie musi być może być zawarte w danych głównych. Ale jakoże tam jest ZR to gdzieś musi być podane jaki to typ.
TUBELESS: Oznacza oponę BEZDĘDKOWĄ. Opony DĘDKOWE są oznaczane jako: "TUBE TYPE"
Re: Jak czytać podstawowe informacje z opon
FOTKA nr 3.
Tutaj opiszę ogólnie. Tak jak wspominałem wcześniej tu jest podana wartość indeksu nośności. Tu akurat 730kg/oponę. Zawsze z danymi o wadze są max. wartości ciśnienia w oponach. To jest ciśnienie MAX. jakie można zafundować danej oponie. Co do zastosowanej skali miar to jest różnie (rózni producenci stosują inne skale ciśnienia). Tu reguły nie ma. Co producent to inna wartość zastosowanych jednostek ale z reguły producent podaje te dane w 2 wartościach (skalach). Najważniejsze to to że dana watrość w 1 skali odpowiada takiej samej wartości ciśnienia w pozostałych skalach jakie zastosujemy. Jeśli daną skalę mamy na swoim ciśnieniometrze to nie ma problemu, jeśli nie - no cóż tu już trzeba poszukać przeliczników odnośnie skali którą dysponujem na ciśnieniometrze albo napompować i jeździć aż strzeli...
W tym przypadku max. jeśli chodzi o obciążenie to jest podane w kg i lbs (730kg / 1609lbs). Natomiast ciśnienie jest podane też w 2 skalach. Tu akurat mamy: KPa i PSI (max. to tutaj: 300kPa [~3bary] i 44PSI). W zależności jaki mamy ciśnieniometr to takiej skali używamy. Obecnie ciśnieniomytry też mają co najmniej 2 skale.,....
Poza tym na oponie jest zakodowana data produkcji. Jest to 4 cyfry. Dwie pierwsze oznaczają TYDZIEŃ roku a dwie kolejne ROK. Np. 4206 (46tydzień 2006 roku); 1104 (11 tydzień 2006 roku). Ten zapisz czytamy zgodnie z ruchem toczenia się opony. Czasem jest strzałka pokazująca kierunek obrotów (szczególnie przy agresywnych bieżnikach występujących przy specjalistycznych oponach).
Ja ciśnienie osobiście ładuję przód 2,35bara a tył 2,25-2,2bara
Choć te informacja tak naprawdę można znaleźć w necie, to jednak są porozrzucane mocno. Jeśli coś napisałem nie po waszej myśli to i tak podtrzymam i nie ma zmiłuj się że bedzie inaczej.
Tutaj opiszę ogólnie. Tak jak wspominałem wcześniej tu jest podana wartość indeksu nośności. Tu akurat 730kg/oponę. Zawsze z danymi o wadze są max. wartości ciśnienia w oponach. To jest ciśnienie MAX. jakie można zafundować danej oponie. Co do zastosowanej skali miar to jest różnie (rózni producenci stosują inne skale ciśnienia). Tu reguły nie ma. Co producent to inna wartość zastosowanych jednostek ale z reguły producent podaje te dane w 2 wartościach (skalach). Najważniejsze to to że dana watrość w 1 skali odpowiada takiej samej wartości ciśnienia w pozostałych skalach jakie zastosujemy. Jeśli daną skalę mamy na swoim ciśnieniometrze to nie ma problemu, jeśli nie - no cóż tu już trzeba poszukać przeliczników odnośnie skali którą dysponujem na ciśnieniometrze albo napompować i jeździć aż strzeli...

Poza tym na oponie jest zakodowana data produkcji. Jest to 4 cyfry. Dwie pierwsze oznaczają TYDZIEŃ roku a dwie kolejne ROK. Np. 4206 (46tydzień 2006 roku); 1104 (11 tydzień 2006 roku). Ten zapisz czytamy zgodnie z ruchem toczenia się opony. Czasem jest strzałka pokazująca kierunek obrotów (szczególnie przy agresywnych bieżnikach występujących przy specjalistycznych oponach).
Ja ciśnienie osobiście ładuję przód 2,35bara a tył 2,25-2,2bara
Choć te informacja tak naprawdę można znaleźć w necie, to jednak są porozrzucane mocno. Jeśli coś napisałem nie po waszej myśli to i tak podtrzymam i nie ma zmiłuj się że bedzie inaczej.