![Kwadratowy :]](./images/smilies/splash.gif)
Na co zwracac uwage przy zakupie wczesnego Mustanga (1965-66)
Stare Mustangi maja notoryczne problemy z przegrzewaniem sie silnika. Zwlaszcza w korkach, kiedy obroty sa male i brakuje naturalnego pedu powietrza towarzyszacego szybkiej jezdzie. Najczestrza przyczyna jest niewydajna chlodnica, braki w plynie chlodniczym spowodowane wyciekami oraz zapowietrzony/zasyfiony system. W bloku silnika sa dwie sruby drenujace ale sa duze szanse, ze ich odkrecenie bedzie graniczylo z cudem. Dodatkowa przyczyna przegrzewania sie silnika moze byc zle wyregulowana iskra z dystrybutora. Szybkim i prostym testem mozliwosci wiatraka jest przylozenie kartki A4 do przodu chlodnicy - jesli kartka przyssa sie do chlodnicy znaczy, ze wiatrak jest OK.
W celu zwalczenia przegrzewania sie stosowane sa nastepujace rozwiazania:
- + owiewka mocowana do chlodnicy, ktora lepiej strumieniuje powietrze sprzed chlodnicy. Owiewka powinna nachodzic na polowe grubosci wiatraka - nie wiecej;
+ mozna zainstalowac wiatrak z wieksza iloscia platow; albo nowoczesne wiatraki typu flexi, ktore zmieniaja swoje wlasciwosci zasysajace przy wiekszych obrotach - profil platu splaszcza sie przy wiekszych obrotach powodujac mniejsze opory powietrza przy szybkiej jezdzie jako, ze auto i tak jest chlodzone naturalnym pedem powietrza;
+ ciekawym rozwiazaniem jest termiczne sprzeglo, ktore zasprzegla wiatrak dopiero po osiagnieciu pewnej temperatury;
+ mozna takze zamontowac elektryczny wiatrak na chlodnicy, ktory wlacza sie po przekroczeniu zadanej temperatury wymuszajac szybszy obieg powietrza - przeciwnicy twierdza, ze samo zamontowanie takiego wiatraka ogranicza przeplyw powietrza przez chlodnice;
+ najprostrzym zabiegiem, ktory nie powinien zaszkodzic jest przyblizenie wiatraka do chlodnicy - jednak przy niewydajnej chlodnicy odniesie to raczej mierne skutki.

Za Chiny nie wiem jak to sie po polsku nazywa. Amerykance wolaja na to "cowl". Tutaj pokazana nowa czesc i te "kominy" o ktorych pisalem
DODANE 10/03/2009: Znalazlem kilka zdjec pieknie to ilustrujacych:

Woda dostajaca sie do wnetrza samochodu powoduje tez rdzewienie podlogi pod stopami kierowcy i pasazera i tam tez nalezy zerknac, zeby sprawdzic w jakim stanie jest podloga. Jesli jest zle to widac to bedzie takze od spodu auta. Jak juz tam jestesmy to poszukac trzeba sladow spawania ramy i jej stanu przezarcia przez rdze. Wiecej tutaj: http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... index.html

Podloga tuz pod pedalami
Pozostale miejsca atakowane przez rdze to plyta bagaznika do ktorej montowany jest bak (zerknac pod dywanik). Nawet wymiana uszczelki pokrywy bagaznika nie wyeliminuje przeciekow do konca.
Sprawdzic dokladnie blachy dokola przedniej i tylnej szyby. Oprocz tego nadkola przednie i tylne, drzwi oraz progi.
Szkrzynie biegow sa raczej toporne i niezawodne. Najczesciej montowana skrzynia jest C4 - trzybiegowy automat. Spotyka sie takze 3 biegowy manual ale podobno jest do kitu (nie moja opinia tylko mojego mechanika).
Automat ma nastepujace pozycje:
- P - Parking
R - wsteczny
N - luz
D2 - limitowany do 2 i 3 biegu
D1 - normalny 3-biegowy tryb pracy
L - tylko 1 bieg
Wiecej info: ========================================
+ SILNIK / POD MASKA (wszelkie odniesienia do kierunkow sa z perspektywy przodu samochodu patrzac na silnik)
========================================
- + sprawdzic wizualny stan uszczelek przy glowicach, kolektorze i pompie wody;
+ standardowo wiatrak do V8 mial 5 ramion, I6 tylko 4 ramiona;
+ sprawdzic stan pompy paliwa (prawa strona bloku na dole) oraz filtra paliwa;
+ sprawdzic stan okablowania do czujnika temperatury (tuz za kopulka na kolektorze), cisnienia oleju (z prawej strony bloku tuz nad pompa paliwa), swiatel, klaksonu oraz dystrybutora i cewki;
+ sprawdzic "regulator wyprzedzenia iskry" - odlaczyc przewod cisnieniowy od gaznika i delikatnie zassac sluchajac czy regulator pracuje (na zasadzie strzykawki);
+ sprawdzic stan kopulki - czy punkty sa czyste i bez nadpalen; - czy palec jest czysty;
+ bonusem jest elektroniczny dystrybutor nie wymagajacy regulacji, ktory jest podobno duzo mniej zawodny i samochod odpala za pierwszym razem. Slyszalem jednak, ze niektorzy woza ze soba stary dystrybytor "w razie niemca" bo jak cos pojdzie w elektronicznym to nic nie zrobimy a starego typu zawsze mozna wyregulowac, poczyscic, itp.
+ gaznik - czy jest dwu gardzielowy - mniej KM, czy cztero - wiecj KM; jaki stan wizualny? gazniki sa dosyc drogie choc sa zestawy naprawcze ale trzeba sie znac na regulacji gaznika; zdjac filtr powietrza i recznie naciagnac linke gazu - czy slychac strumien paliwa wdmuchiwany do dysz;
+ sprawdzic stan przewodow chlodniczych i poszukac czy nie ma jakichs przeciekow; - scisnac dolny przewod, w srodku powinna byc sprzezyna, ktora zapobiega "zapadaniu" sie przewodu;
+ obejrzec miske olejowa; czy nie jest stluczona, czy nie przecieka olej;
+ jesli automat: do chlodnicy na dole powinny dochodzic dwa przewody z olejem do chlodzenia skrzyni. Jesli ich nie ma sprawdzic czy nie ma dodatkowej nieduzej chlodnicy z reguly montowanej przed glowna chlodnica;
+ sprawdzic jakosc i poziom plynu hamulcowego (w prawym rogu tuz przy przegrodzie). Czy zbiornik jest malutki, podwojny i czy ma wspomaganie (servo). Jesli ma servo to powinno byc ono podlaczone przewodem cisnieniowym z kolektorem;
+ jaki kolektor wydechowy? jesli poczworne kolanko schodzace sie w jeden kanal - standardowe/fabryczne; cokolwiek innego - niestandardowy wydech;
+ STAN ZEWNETRZNY
========================================
- + czy sa duze roznice w szparach miedzy panelami - bardzo znaczace tylko dla purystow ale duze rozbieznosci moga swiadczyc o szerokim zakresie prac wykonanych na blachach albo o slabej jakosci panelach uzytych przy renowacji. Duzo sie nasluchalem, ze kupujac tansze panele napotyka sie pozniej problemy ze zgraniem lini. Polecane sa (prawie dwa razy drozsze) panele wytwarzane na oryginalnych szablonach.
+ klamki;
+ zamki w drzwiach - Mustang ma trzy kluczyki: jeden do obu drzwi, jeden do bagaznika i jeden do zaplonu; Nie ma mozliwosci otwarcia bagaznika z kabiny wiec jesli ten zamek padnie to robi sie niemala bieda;
+ stan chromow - oba zderzaki jak i obudowa tylnich lamp; kierunkowskazow oraz swiatel cofania; przednie kierunkowskazy sa pomaranczowe w ksztalcie pocisku a wsteczne sa biale i plaskie;
+ oswietlenie tablic
+ domykanie sie drzwi;
+ uszczelki przy szybach - stara popekana i sparciala guma bedzie na pewno przeciekac;
+ SRODEK / ELEKTRYKA
========================================
- + stan deski rozdzielczej;
+ w miare mozliwosci sprawdzic jak dokladne sa wskazania zegarow - prostym testem wskazania temperatury jest wsadzenie czujnika temperatury do gotujacej sie wody ale nalezy pamietac, ze musi on byc uziemiony - prosty test ale trudny do wykonania
+ podswietlenie zegarow - powinno sie wlaczyc po wlaczeniu pozycyjnych;
+ stan i dzialanie przelacznikow: wycieraczki, swiatla (do siebie raz - pozycyjne, do siebie drugi raz - do jazdy); wlacznik swiatel dziala takze jako potencjometr do regulacji oswietlenia deski (przez krecenie) - raczej nie bedzie dzialac ale jak dziala to maly plusik;
+ wlacznik dlugich operowany jest pod lewa noga i zlokalizowany w podlodze na lewo od pedalow - sprawdzic czy dziala;
+ sprawdzic awaryjne - trzeba poszukac przelacznika w schowku (Flash/Hazard), wlaczyc go i po wlaczeniu ktoregokolwiek z kierunkow - awaryjne powinny dzialac;
+ schowek powininen miec swoje swiatelko
+ po otwarciu drzwi wlacza sie swiatelko spod deski po stronie kierowcy i pasazera
+ sprawdzic klakson
+ sprawdzic dzialanie nagrzewnicy (kontrolowane z 4 suwakow na srodku deski) - przy okazji sprawdzic czy nagrzewnica nie przecieka;
+ podnoszenie/opuszczanie szyb;
+ otwieranie drzwi od srodka;
+ regulacja foteli;
+ pasy;
+ luzy na kierownicy;
+ czy jest wnetrze schowka - to niby tylko tekturka, ktora stosunkowo latwo wymienic ale zawsze lepiej ja miec niz nie
+ PODWOZIE
========================================
- + stan przedow hamulcowych;
+ sprawdzic czy przewody hamulcowe nie ida za blisko wydechu;
+ luzy na wale napedowym;
+ generalny stan podwozia (spawanie/rdza);
+ linka kabla kick-down do skrzyni - powinna laczyc skrzynie z dziwgnia pedalu gazu, ktora z kolei laczy sie z gaznikiem (inaczej w I6 i V8);
+ mocowanie linki predkosciomierza do skrzyni;
+ przedmuchy w wydechu;
+ mocowanie wydechu - czy rury nie lataja podczas jazdy i nie obijaja sie o blachu/resory/itp;
+ INNE WSKAZOWKI
========================================
- + ile srub mocujacych kola? 4 - I6; 5 - V8;
+ jesli sa tarcze z przodu dowiedziec sie od jakiego dawcy lub jaki kit wykorzystano, zeby wiedziec jakie klocki kupic;
+ maglownica w mustangu jest starego typu i pozostawia wiele do zyczenia - jesli to mozliwe, uniesc przod samochodu i pokrecic kierownica. Jesli trzeba uzyc sily znaczy, ze maglownica zaczyna sie poddawac. Mozna ja lekko wyregulowac ale jesli przekreci sie srube regulujaca za mocno to maglownica szybko sie zuzyje. Sa dostepne gotowe konwersje na nowoczesny system ale kosztuja mase pieniedzy!!!
+ CZYM WYROZNIA SIE WERSJA GT
========================================
- + podwojny wydech prowadzony przez dziury w blachach tuz pod zderzakiem;
+ fabryczne hamulce tarczowe z przodu;
+ lampy przeciwmgielne na grillu;
+ lepsze skory w srodku (tzw. pony interior_ - wyzlobione koniki na oparciach;
+ CO PODNOSI WARTOSC MUSTANGA
========================================
- + oryginalny V8 z silnikiem V8 (bardzo czesto I6 sa przerabiane ne V8 i te nie osiagna wartosci oryginalnego V8);
+ tabliczka znamionowa (na drzwiach kierowcy);
+ oryginalny kolor jak na tabliczce (to samo dotyczy wnetrza);
+ jak najwiecej oryginalnych czesci;
+ oryginalne blachy w dobrym stanie;
+ unikalnosc czy to spowodowana mala iloscia wyprodukowanych aut tego typu (carbrio, fastback, GT, GT350) lub faktem, ze auto ma ciekawa historie (znany wlasciciel, uzyty w filmie, itp);
+ jak najmniej modyfikacji (dziury po glosnikach, nieoryginalne, zle zamontowane pasy, dziura na radio DIN w desce, itp.);