Benzyna bezołowiowa
Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc, Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc
- silelis
- Forumowicz
- Posty: 165
- Rejestracja: 2009-08-23, 14:30
- Model: Fastback 2+2 '66
- Silnik: inny V8
- Kolor: czerwony
- Kontakt:
Benzyna bezołowiowa
Mam pytanie do użytkowników clasycznych Mustangów ze starymi silnikami.
Jak rozumiem oryginalne silniki przystosowane były do benzyny wyłącznie ołowiowej. W chwili obecnej nie do dostania.
W związku z tym mam 2 przemyślenia:
1)Jakiego dodatku należy używać do benzyny?
2) Czy istnieją jakieś automatyczne układy dozowanie dodatku do benzyny? - mam tu na myśli dodatkowy układ ze zbiorniczkiem, który przed gaźnikiem "wtryskiwał" by mi odpowiednią ilośc dodatku bo paliwa.
Jak rozumiem oryginalne silniki przystosowane były do benzyny wyłącznie ołowiowej. W chwili obecnej nie do dostania.
W związku z tym mam 2 przemyślenia:
1)Jakiego dodatku należy używać do benzyny?
2) Czy istnieją jakieś automatyczne układy dozowanie dodatku do benzyny? - mam tu na myśli dodatkowy układ ze zbiorniczkiem, który przed gaźnikiem "wtryskiwał" by mi odpowiednią ilośc dodatku bo paliwa.
[size=84][i][color=burlywood]"Reasonable people adapt themselves to the world.
Unreasonable people attempt to adapt the world to themselves.
All progress, therefore, depends on unreasonable people."
-George Bernard Shaw[/color][/i][/size]
Unreasonable people attempt to adapt the world to themselves.
All progress, therefore, depends on unreasonable people."
-George Bernard Shaw[/color][/i][/size]
- pluzz
- Forumowicz
- Posty: 451
- Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
- Model: Coupe 289 V8
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: bialy
- Kontakt:
Ja nie uzywam dodatkow ale to dlatego, ze "siedzenia" zaworow zostaly utwardzone przez poprzedniego wlasciciela.
Wyczytalem natomiast, ze lepiej samemu dolewac dodatek do baku niz zaufac tym magicznym dyspenserom. Ale moze lepiej zebys sam poczytal bo nie biore odpowiedzialnosci za ewentualne usterki
Wyczytalem natomiast, ze lepiej samemu dolewac dodatek do baku niz zaufac tym magicznym dyspenserom. Ale moze lepiej zebys sam poczytal bo nie biore odpowiedzialnosci za ewentualne usterki

- Hans
- Forumowicz
- Posty: 1028
- Rejestracja: 2008-12-30, 11:18
- Model: 500
- Kolor: Black
- Lokalizacja:: Warszawa
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
pluzz, inaczej ujmując da się zrobić tak, żeby nie trzeba było dolewać dodatku? I jeszcze takie pytanie początkującego w tym temacie: dlaczego trzeba dolewać ten dodatek? Nie chodzi mi oczywiście o odpowiedź "bo się silnik popsuje" tylko wyjaśnienie tego magicznego zjawiska.
.::
my other ride is your mom
::.


- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
dawniej stosowany dodatek do benzyny pod nazwą "cztero-etylek ołowiu" (stąd nazwa "etylina") miał za zadanie doszczelnienie mikroporów gniazd zaworowych i zwiekszenie liczby oktanowej (parametr określający możliwość wystąpienia spalania stukowego). Wprowadzenie nieetylizowanej benzyny, tzw. bezołowiowej wymusiło u producentów stosowanie gniazd zaworowych z innych materiałów, gdzie doszczelnianie nie było konieczne.
Po stosowaniu bezołowiówki do starych silników, nie zepsują sie one od razu ale znacznie zwiększa sie niebezpieczeństwo uszkodzenia gniazd zaworowych.
Oczywiście dotyczy to samochodów głównie z lat '50 , '60 i '70 gdzie silniki miały większe stopnie kompresji. Właśnie dlatego wprowadzono etylinę.
W czasach początków motoryzacji np. Ford T jeździł też na benzynie bezołowiowej bo tylko taka była i nic się nie działo bo silnik miał niski st. kompresji.
Benzyna powstała w procesie rafinacji ma bazowo LO ok. 60 i takie stare silniki są w stanie jezdzic na takiej.
Po stosowaniu bezołowiówki do starych silników, nie zepsują sie one od razu ale znacznie zwiększa sie niebezpieczeństwo uszkodzenia gniazd zaworowych.
Oczywiście dotyczy to samochodów głównie z lat '50 , '60 i '70 gdzie silniki miały większe stopnie kompresji. Właśnie dlatego wprowadzono etylinę.
W czasach początków motoryzacji np. Ford T jeździł też na benzynie bezołowiowej bo tylko taka była i nic się nie działo bo silnik miał niski st. kompresji.
Benzyna powstała w procesie rafinacji ma bazowo LO ok. 60 i takie stare silniki są w stanie jezdzic na takiej.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
- pluzz
- Forumowicz
- Posty: 451
- Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
- Model: Coupe 289 V8
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: bialy
- Kontakt:
No i mnie 6t07t uprzedzil
ale nic madrzejszego bym nie dopisal 
Reasumujac - dodatki do bezolowiowej maja na celu zwiekszenie zywotnosci silnika przez wydluzenie zycia gniazdom zaworow. Niechronione gniazda beda sie zuzywac i po jakims czasie moga spowodowac za duze luzy dla zaworow co moze pociagnac za soba przegrzewanie sie samego zaworu i jego zniszczenie. To z kolei moze pociagnac niszczace w skutkach konsekwencje dla silnika
Najlepszym ale i najdrozszym sposobem jest remont silnika i zmiana gniazd zaworow na utwardzone. Czasami potrzebna jest tez zmiana glowicy - zaleznie od konstrukcji silnika.


Reasumujac - dodatki do bezolowiowej maja na celu zwiekszenie zywotnosci silnika przez wydluzenie zycia gniazdom zaworow. Niechronione gniazda beda sie zuzywac i po jakims czasie moga spowodowac za duze luzy dla zaworow co moze pociagnac za soba przegrzewanie sie samego zaworu i jego zniszczenie. To z kolei moze pociagnac niszczace w skutkach konsekwencje dla silnika

Najlepszym ale i najdrozszym sposobem jest remont silnika i zmiana gniazd zaworow na utwardzone. Czasami potrzebna jest tez zmiana glowicy - zaleznie od konstrukcji silnika.
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Pojawiają się nie tyle luzy, co nieszczelności przylgni zaworowej widoczne jako np. rysy.
Wtedy po prostu komora spalania nie jest szczelna i zapalona mieszanka nie tylko powoduje ruch tłoka ale wydostaje się przez nieszczelność do kanału dolotowego/wylotowego. Wraz z każdym zapłonem i powtarzającym sie cyklem proces powstawania nieszczelności jest coraz większy.
Wtedy po prostu komora spalania nie jest szczelna i zapalona mieszanka nie tylko powoduje ruch tłoka ale wydostaje się przez nieszczelność do kanału dolotowego/wylotowego. Wraz z każdym zapłonem i powtarzającym sie cyklem proces powstawania nieszczelności jest coraz większy.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
To zależy od samej konstrukcji głowicy, tzn. czy gniazda są wymienne czy nie.
Same gniazda do silnika 289/302 to koszt ok. $20-50 za komplet. Przy remoncie głowic i zaworów warto je wiec wymienić i mieć z głowy zmartwienia o paliwo.
Same gniazda do silnika 289/302 to koszt ok. $20-50 za komplet. Przy remoncie głowic i zaworów warto je wiec wymienić i mieć z głowy zmartwienia o paliwo.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007