kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

O mustangu i o nas

Moderatorzy: Hans, Hans

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: adaslaw » 2012-09-16, 01:15

Cześć

Czy używacie kluczy dynamometrycznych przy dokręcaniu śrub kół? Pytam się, ponieważ zastanawiam się, czy (do zmiany kół samemu) taki klucz to rozsądny zakup.
Czy może dokręcanie "na pałę" / "na wyczucie" Wam się na razie sprawdza? :)

Wolę Was zapytać, bo narzędzia te są raczej nie tanie.

Narka!
Adam



sejdorfo
Forumowicz
Posty: 100
Rejestracja: 2011-08-28, 13:56
Model: 1969 coupe
Silnik: inny V8
Kolor: pastel grey

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: sejdorfo » 2012-09-20, 23:30

wszystko sie da. Pewnie sa tez podane przez producenta odpowiednie momenty obrotowe do tego, tylko czy ma to sens ?
niespotkalem jeszcze zakladu wulkanizacyjnego ktory mialby na wyposazeniu taki klucz ;)
jak dlamnie taki sprzet to raczej tylko do dokrecania śrub na korbowodach i glowicach



Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: adaslaw » 2012-09-20, 23:35

sejdorfo pisze: [..]
niespotkalem jeszcze zakladu wulkanizacyjnego ktory mialby na wyposazeniu taki klucz ;)
[..]
Tam gdzie ja zmieniam koła, dokręcają dynamometrycznym.



Awatar użytkownika
sławekw
Forumowicz
Posty: 809
Rejestracja: 2010-04-19, 21:19
Kontakt:

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: sławekw » 2012-09-20, 23:47

dynamometrycznym czy pneumatycznym? to taka mała różnica, a też nie widziałem zakładu w którym dokręcają koła kluczem dynamometrycznym... zawsze daj kapkę starego oleju na śrubę/szpilkę i później kręć zwykłym kluczem, nie ma co cudować ;)


Nic na siłę, wszystko młotkiem :D i wyklepie się coś takiego:
Obrazek

Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: adaslaw » 2012-09-20, 23:56

sławekw pisze:dynamometrycznym czy pneumatycznym? to taka mała różnica, a też nie widziałem zakładu w którym dokręcają koła kluczem dynamometrycznym...
Tak jak w tytule - dynamometrycznym.
sławekw pisze: zawsze daj kapkę starego oleju na śrubę/szpilkę i później kręć zwykłym kluczem, nie ma co cudować ;)
OK, dzięki za info.



Awatar użytkownika
simontlc
Forumowicz
Posty: 1078
Rejestracja: 2011-08-02, 23:16
Model: 289 coupe 1965
Kolor: mechaniczna pomarańcza (Poppy Red )
Lokalizacja:: TL.
Kontakt:

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: simontlc » 2012-09-21, 06:27

dynanometryczny to raczej do dokrecania głowicy , a koła to raczej recznie mechanicy nawet jak uzywaja pneumatyka to dokreca na konic recznie i zamiast starego oleju uzyj lepiej smar miedziany szpilki sie nie zapiekaja i łatwiej je póżniej odkecic


ObrazekObrazek
"NO IT'S NOT JUST A SIX, IT'S A PART OF THE LEGACY OF THE MUSTANG"

XerofaN
Forumowicz
Posty: 594
Rejestracja: 2011-06-16, 15:56
Model: Pony
Silnik: V6 4.0
Kolor: Tungsten Gray

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: XerofaN » 2012-09-21, 17:21

nie no zdazaja sie zaklady gdzie wlasnie dokrecaja dynamometrycznym. ja tam sam czesto zmieniam i dokrecam do oporu i potem najwyzej sprawdzam po przejechaniu paru km.



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2451
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2012-09-21, 19:28

XerofaN pisze:nie no zdazaja sie zaklady gdzie wlasnie dokrecaja dynamometrycznym. ja tam sam czesto zmieniam i dokrecam do oporu i potem najwyzej sprawdzam po przejechaniu paru km.
a ja dokręcam kluczem dynam. żebym nie musiał później sprawdzać
drogi niejest a dla własnych potrzeb wystarczy
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 17304.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Awatar użytkownika
tomek107sl
Młodszy Forumowicz
Posty: 91
Rejestracja: 2012-01-06, 23:35
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Kolor: CZERWIEŃ
Kontakt:

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: tomek107sl » 2012-09-21, 20:17

Od 15 lat prowadzę serwis samochodowy , od kilku lat przyjęto u nas zasadę ,że koła zawsze dokręcamy kluczem dynamometrycznym. Dzięki temu nigdy nie zdarzyły nam się poluzowane szpilki , czy śruby kół , odpadające koła itp wątpliwe atrakcje. Ogranicza to też do minimum ukręcanie lub przeciąganie gwintów.
Myślę ,że to dobry zwyczaj . Grunt to BHP :)
W ogólno mechanicznym serwisie używa się w zależności od zastosowań różnych kluczy dynamometrycznych ( głównie chodzi o zakres momentu dokręcania i rozmiar klucza ) np. do rozrządu potrzebny jest wygodny i mały gabarytami klucz.
Do kół wygodne są specjalne nasadki z przedłużkami ze stałym momentem dokręcania koła ( zwykle dla rozróżnienia kolorowe ) To rozwiązanie pozwala na zastosowanie dowolnej grzechotki czy pokrętła bo mechanizm jest w nasadce i jak wspominałem ze stałym momentem co eliminuje błędy operatora :cisza:



Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: adaslaw » 2012-09-23, 16:41

tomek107sl pisze:Od 15 lat prowadzę serwis samochodowy , [..]
Cześć tomek107sl

Czy mógłbyś polecić (najlepiej na Allegro) jakiś klucz, który nada się do naszych domowych zastosowań i jednocześnie nie zrujnuje portfela? :)

No i jaki moment jest zalecany dla naszych koni, np. dla Mustangów 2005+?

Pozdrawiam,
Adam



Awatar użytkownika
tomek107sl
Młodszy Forumowicz
Posty: 91
Rejestracja: 2012-01-06, 23:35
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Kolor: CZERWIEŃ
Kontakt:

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: tomek107sl » 2012-09-23, 20:34

Wystarczy Ci z powodzeniem coś z palety np Jonnesway'a lub Yato . Do zastosowań półprofesjonalnych wystarczający. Zakres sprzętu do 200 Nm . Powinieneś się wyrobić w 200 zł bez problemu.
Nie mam w głowie tabeli momentów dokręcania , ale można przyjąć dla samochodu osobowego 80-120 Nm w zależności od średnicy szpilki i rodzaju felg ( stalowe czy alu )



Awatar użytkownika
AluStar
Forumowicz
Posty: 2315
Rejestracja: 2008-09-09, 23:25
Model: GT500
Silnik: inny V8
Kontakt:

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: AluStar » 2012-09-24, 11:21

Jak dobrze pamietam to 90-110 sie dokreca nakretki !?

http://www.luktom.pl/pobierz/optymalne_ ... ecania.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



Awatar użytkownika
twardydzik
Młodszy Forumowicz
Posty: 55
Rejestracja: 2012-04-16, 13:07
Model: Convertible 1964 1/2
Silnik: inny V8
Kolor: Guardsman Blue

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: twardydzik » 2012-09-24, 11:44

Tam gdzie ja zmnieniam koła, po opuszczeniu auta na ziemie wszystkimi czterema kołami mechanik zawsze dociaga śruby kluczem dynamometrycznym i jeśli się nie myle o 100 - 110Nm



Awatar użytkownika
pavlito
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1328
Rejestracja: 2008-12-21, 03:34
Model: GT 05 premium manual
Silnik: V8 4.6
Kolor: Sonic Blue

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: pavlito » 2012-09-24, 22:00

Wg instrukcji auta przy szpilkach 1/2 x 20 powinno być 100 lb.ft., czyli 135 nm. To tylko udowadnia, że dokręcanie "na oko" nie ma za wiele sensu, bo większość osób tutaj podała zaniżoną znacząco wartość. Specyfikacje momentów są łatwo dostępne dla większości istotnych elementów auta (np. w Haynesie).

Osobiście uważam, że klucz warto mieć i stosować go wszędzie, gdzie się da. To nie utrudnia znacząco pracy, a chroni przed wieloma pomyłkami. Przykład to sławne odkręcanie zapieczonych świec Motorcrafta - z kluczem ogranicza się ryzyko rozłożenia ich na części w głowicy.

Inna rzecz, to zakup przyzwoitego klucza. Zapewne koledzy prowadzący warsztaty powiedzą, że zakup czegoś z półki TopTool za 150 zł nie zagwarantuje precyzji, ale pewnie dokręcanie na oko będzie jeszcze mniej precyzyjne.

Uwaga o zakresach kluczy jest też bardzo istotna. Do kół, świec, hamulców itp. wystarcza zwykły klucz do 160-180 nm, ale już do zawieszenia (część śrub 175 nm) lub piast (300 nm) to będzie za mało.



Awatar użytkownika
adaslaw
Forumowicz
Posty: 598
Rejestracja: 2009-09-30, 15:06
Model: Mustang conv. 2006
Silnik: V6 4.0
Kolor: skromny czarny

Re: kluczy dynamometrycznych - dokręcanie śrub od kół

Post autor: adaslaw » 2012-09-24, 23:03

tomek107sl pisze:Wystarczy Ci z powodzeniem coś z palety np Jonnesway'a lub Yato . Do zastosowań półprofesjonalnych wystarczający. Zakres sprzętu do 200 Nm . Powinieneś się wyrobić w 200 zł bez problemu.
Nie mam w głowie tabeli momentów dokręcania , ale można przyjąć dla samochodu osobowego 80-120 Nm w zależności od średnicy szpilki i rodzaju felg ( stalowe czy alu )
Ten klucz do mnie mówi :)
KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY YATO YT-0760 42-210Nm Expres
http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny ... 42821.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Czy do moich domowych zastosowań jest on odpowiedni (w kontekście wymiany kół)?

I jak fachowo nazywają się te nasadki, które się na ten klucz zakłada?

Narka!
Adam



ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż”