zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc
zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Tak jak w temacie korzystając z wolnego czasu w zimę chciałbym zmierzyć sie ze zrobieniem kolektora wydechowego do 250 I6. W związku z powyższym pytanie do znawców: czy uważacie, że jest to do zrobienia i na ci należy zwrócić szczególną uwagę. Spawanie jest najmniejszym problemem tak jak i materiał, myślałem.o stali kwasoodpornej. Teraz kilka pytań: ściana 3 mm. czy grubiej,jakie kąty żeby zminimalizować zaburzenia przelotu, które pary cylindrów łączyć. Jakby ktoś miał jakieś schematy to ja chętnie.
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
średnica i długość powinny być dostosowane do silnika.
http://www.wallaceracing.com/header_length.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Materiał: kwasówka albo stal węglowa. To drugie tańsze i lepsze w obróbce ale 3~4 lata i musiałbyś robić nowe.
Kolejna sprawa to w jaki sposób będą "kolektowane" spaliny. Różne wariacje to inny dźwięk i wpływ na moc w danych zakresach obrotów. masz do wyboru (przepraszam za obrazki ale do V8 akurat łatwiej wyszukać:P)
1+1+1+1+1+1 - rury łaczą się jedna po drugiej (poniżej tak to wygląda dla v8)
2+3 - Łączenie parami w układzie Y (w v8 2+2 albo tri-y)
"Klasyczny"
Wariacje powyższego "equal lenght short/long" (jednakowej długości)
różne inne wariacje i kombinacje
http://www.wallaceracing.com/header_length.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Materiał: kwasówka albo stal węglowa. To drugie tańsze i lepsze w obróbce ale 3~4 lata i musiałbyś robić nowe.
Kolejna sprawa to w jaki sposób będą "kolektowane" spaliny. Różne wariacje to inny dźwięk i wpływ na moc w danych zakresach obrotów. masz do wyboru (przepraszam za obrazki ale do V8 akurat łatwiej wyszukać:P)
1+1+1+1+1+1 - rury łaczą się jedna po drugiej (poniżej tak to wygląda dla v8)
2+3 - Łączenie parami w układzie Y (w v8 2+2 albo tri-y)
"Klasyczny"
Wariacje powyższego "equal lenght short/long" (jednakowej długości)
różne inne wariacje i kombinacje
Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Stal węglowa tzw. czarna nie wchodzi w grę, myślę nad austenitem, moze nawet 316 w polerze. Troszkę czytałem i ponoć przekrój rury do której się schodzą te od bloku musi być sumą ich przekroju w co nie bardzo mi sie chce wierzyć. Drugim elementem jest grubość ścianek rur, czy Waszym zdaniem 2-3 mm będzie wystarczające? No i byłoby milo jakby ktoś miał taki kolektor na wzór bo ze zdjęcia z cjpony niewiele wynika, a 380 dolcow to z przesyłką i podatkami daję kwotę ok 2500 pln, a za tyle to będę miał materiału na cały układ wydechowy w kwasie i dwi3 skrzynki piwa do umilenia pracy
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
2mm na kolektor spokojnie ci wystarczy - to juz jest naprawde "heavy gauge". Swoje long tube od Kooks mam wlasnie 2mm.
Wazna jest grubosc flanszy - tutaj przynajmniej 10-12mm.
Wiekszosc wydechow amerykanie robia z 304 bo jest tania i latwo sie spawa MIG z 2% domieszka CO2. Jezeli chcesz to spawac TIG to raczej cie gatunek malo interesuje.
Bierz po prostu co tansze. Ford serzyjnie np. w Coyote sama flansze zrobil ze stali czarnej a juz kolektor rurowy ze stali nierzdzewnej. No powiedzmy nierdzewnej bo
409 na wydechu doysc szybko koroduje (no ale jest bardzo tania), ze nawet spece glupieja co twierdza, ze jak magnes lapie to na pewno nie nierdzewka a 409 jest
magnetyczna
1,6mm to z reguly co sie uzywa juz dalej za kolektorem w rury 2,5 i 3 cala.
Co do srednicy rury. W twoim przypadku wszystko powzyej 1 i 3/4 cala na cylinder to bedzie overkill. Smiem twierdzic, ze starczy ci nawet sporo mniej.
Sprawdz co masz za srednice dostepne pod reka tanio, to wrzuce ci to w CAD i zrobimy symulacje max przeplywu bo to jest wazne.
Wazna jest grubosc flanszy - tutaj przynajmniej 10-12mm.
Wiekszosc wydechow amerykanie robia z 304 bo jest tania i latwo sie spawa MIG z 2% domieszka CO2. Jezeli chcesz to spawac TIG to raczej cie gatunek malo interesuje.
Bierz po prostu co tansze. Ford serzyjnie np. w Coyote sama flansze zrobil ze stali czarnej a juz kolektor rurowy ze stali nierzdzewnej. No powiedzmy nierdzewnej bo
409 na wydechu doysc szybko koroduje (no ale jest bardzo tania), ze nawet spece glupieja co twierdza, ze jak magnes lapie to na pewno nie nierdzewka a 409 jest
magnetyczna
1,6mm to z reguly co sie uzywa juz dalej za kolektorem w rury 2,5 i 3 cala.
Co do srednicy rury. W twoim przypadku wszystko powzyej 1 i 3/4 cala na cylinder to bedzie overkill. Smiem twierdzic, ze starczy ci nawet sporo mniej.
Sprawdz co masz za srednice dostepne pod reka tanio, to wrzuce ci to w CAD i zrobimy symulacje max przeplywu bo to jest wazne.
Ostatnio zmieniony 2017-01-14, 12:12 przez veeefour, łącznie zmieniany 1 raz.
- simontlc
- Forumowicz
- Posty: 1078
- Rejestracja: 2011-08-02, 23:16
- Model: 289 coupe 1965
- Kolor: mechaniczna pomarańcza (Poppy Red )
- Lokalizacja:: TL.
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
U mnie jest połączony 1+3+6 i 2+4+5 ja mam ten z cj pony , kiedyś gdzieś czytałem że rury powinny być tej samej długości
"NO IT'S NOT JUST A SIX, IT'S A PART OF THE LEGACY OF THE MUSTANG"
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Niektorzy w to wierza, niektorzy nie. Tak samo jak kolektory stopniowane czy merge spike na polaczeniu kolektora 4 w 1 itp.simontlc pisze:kiedyś gdzieś czytałem że rury powinny być tej samej długości
Moje zdanie jest takie, ze poki sie nie idze w mocny tuning to nie ma sensu ani z jednym ani z drugim walczyc.
Przyrost bedzie na poziomie moze 1-2%. To sie oplaca moze w motocyklach ale w dziadku to chyba nie
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Jeśli nie chce Ci się usiąść przy kartce albo w CADzie zaprojektować to takie rozwiązanie jest nailepsze. W przeciwnym razie przy nie odpowiednich długościach gazy będą się nachodzić i dławić wydech (no chyba, że silnik jest doładowany wtedy wystarczy żeby gazy miały gdzie spierniczać ). Ponadto kolektor eq lenght jest universalny w całym zakresie obrotów silnika. Kolektory o różnych długościach są projektowane pod konkretny zakres obrotów.simontlc pisze:powinny być tej samej długości
Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Tak ale kolektorow "wyrownanaych" jakis masz procent na rynku? 5% tops? Ponad 90% rozwiazacn bazuje na "unequal short tubes".
Wszystko fabrycznie z reguly wychodzi albo odlewane albo w nierownej spawanej wersji krotkiej tak zeby tylko katalizator sie zmiescil
"Gazy sie beda nachodzic"
No to zalezy jaka masz kolejnosc zaplonu - nie zanm tej I6 ale wszystkie amerykanskie V8 maja raczej naprzemianny charakter
i sam uklad zaplonowy do tego nie dopuszcza albo nachodzenie jest tak resztkowe, ze pomijalne.
Wszystko fabrycznie z reguly wychodzi albo odlewane albo w nierownej spawanej wersji krotkiej tak zeby tylko katalizator sie zmiescil
"Gazy sie beda nachodzic"
No to zalezy jaka masz kolejnosc zaplonu - nie zanm tej I6 ale wszystkie amerykanskie V8 maja raczej naprzemianny charakter
i sam uklad zaplonowy do tego nie dopuszcza albo nachodzenie jest tak resztkowe, ze pomijalne.
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
W V8 czy zwykłym i4 przy różnej prędkości gazów wylotowych i różnych długościach masz ryzyko, że wydech będzie się dławił na danych obrotach przy złym zaprojektowaniu.
Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Nie ma go praktycznie w ogole dlatego 95% aut w serii ma unequal
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
W serii masz unequal bo są dostosowane do zwiększenia wydajności w konkretnym zakresie obrotów.
" onclick="window.open(this.href);return false;
idealnie widać to przy porównaniu shorty headers i cast w 10:53 gdzie widać wyższy moment przy niskim zakresie obrotów. Niestety wykres startuje dopiero od 2.5k RPM. Powyżej 2800 wykres momentu jest ładnie zdławiony i nadgania dopiero od 4k RPM
" onclick="window.open(this.href);return false;
idealnie widać to przy porównaniu shorty headers i cast w 10:53 gdzie widać wyższy moment przy niskim zakresie obrotów. Niestety wykres startuje dopiero od 2.5k RPM. Powyżej 2800 wykres momentu jest ładnie zdławiony i nadgania dopiero od 4k RPM
Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Ale w tym epizodzie testuja cast vs mid length vs long tubes a nie equal vs unequal...sam Brule niejednokrotnie mowil, ze equal lentgh to sciema skoro juz na Engine Masters wchodzimy.
Tam sa pokazane niewielkie zyski ze wzgledu na LONG TUBES a nie EQUAL LENGTH. Long tubes tez nie znaczy equal length chociaz bedzie zdecydowanie blizej.
Zjawisko na jakim sie opiera long tubes malo ma wspolnego z equal length kolezko
Poza tym to jest troche nowszy V8 a koledze z I6 w dziadku, z dziadkowym zapolonem i dziadkowym gaznikiem bedzie ten 2% przyrost po co...please
Tam sa pokazane niewielkie zyski ze wzgledu na LONG TUBES a nie EQUAL LENGTH. Long tubes tez nie znaczy equal length chociaz bedzie zdecydowanie blizej.
Zjawisko na jakim sie opiera long tubes malo ma wspolnego z equal length kolezko
Poza tym to jest troche nowszy V8 a koledze z I6 w dziadku, z dziadkowym zapolonem i dziadkowym gaznikiem bedzie ten 2% przyrost po co...please
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Mylisz się. Long tubes i equal length to "parametry", które bardzo mocno się łączą jeśli chcesz uzyskać jakiś pozytywny efekt w charakterystyce pracy silnika i wydechu. Oczywiście można je stosować rozdzielnie, ale wtedy kształtujesz tylko część z parametrów pracy układu wydechowego. Jeśli wkładasz czas i wysiłek w zabawę z wydechem "temi ręcami", warto jest poświęcić chwilę i wycisnąć max, nawet jeśli jest to te 2%. Efekt piorunujący nie będzie, ale satysfakcja gwarantowana. A w 6-cyl klasyku miejsca pod maską masz tyle, że te kolektory możesz w rollecoaster wykręcić, jeśli takie masz życzenie.veeefour pisze: Zjawisko na jakim sie opiera long tubes malo ma wspolnego z equal length kolezko
A teraz zdanie odrębne do mojego własnego dla autora wątku:
Jeśli nie zamierzasz zagłębić się poważnie w zagadnienia układów wydechowych to skoncentrowałbym się na zrobieniu sobie podwójnego wydechu na longtubach i H-pipe. Wrażenia akustyczne zostaną przez większość ludzi docenione bardziej niż rzeźbienie w charakterystyce.
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1625
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: zaprojektowanie kolektora wydechowego I6 250
Najlepiej pospawać wydech z czego tam się ma i w jakich długościach się chce. Będzie działać z jedynymi 2% strat względen eq length "please "veeefour pisze:Poza tym to jest troche nowszy V8 a koledze z I6 w dziadku, z dziadkowym zapolonem i dziadkowym gaznikiem bedzie ten 2% przyrost po co...please
Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać