[quote:c2c0a83dbb="Pawellos"]Poza tym którą normę?
Z tego co wiem to v6 ma inną niż v8, czy źle mówie? ))[/quote:c2c0a83dbb]
[b:c2c0a83dbb]LIZZARD[/b:c2c0a83dbb], Mówie o zgodności z z normą Forda WSS-M2C930-A , dla SAE 5W-20 Full Synthetic Motor Oil.. Mobil którego ja leje ma zgodność z tą normą jednakże jest olejem o symbolu 5W-50.. na mój stan wiedzy cyfra przy "W" oznacza gęstość oleju, czym niższa tym olej jest bardziej płynny w zimnych warunkach co na moje rozumowanie oznacza, że szybciej się roprowadza po silnku gdy auto stało na mrozie i skracamy w ten sposób moment gdy silnik przez krótko chodzi jakby "na sucho" więc i jego żywotność.. Natomiast druga wartość oznacza wytrzymałość temperaturową oleju - czym liczba większa tym olej lepiej zachowuje się w wysokiej temperaturze.. (dobrze mówie?)
Zauważcie zatem też, że mustangi z silnikiem V6 mają zalecane oleje o wyższej liczbie wytrzymałości temperaturowej niż mustangi z silnikami V8, gdyż muszą kręcić wyższe obroty niż V8 by uzyskać przypisywane im osiągi (i w tym miejscu muszę przeprosić bo niepamiętam już przy jakich momentach obrotowych nasze V8 i V6 uzyskują podawane moce ale V6 kręciło się szybciej napewno) .
Niżej zamieszczam specyfikacje Motorcrafta do oleju 5W-20 i 5W-30, i porównując je pisze jak byk ( czy może jednak koń

Wychodzi na to więc (wg. mnie) że wlanie oleju o zgodnych normach a jedynie wyższej sprawności temperaturowej niż zalecana nie ma prawa zaszkodzić silnikowi a jedynie lepiej go chronić w czasie pracy. Jeżeli jestem w błędzie to prosiłbym o wykład bo niechałbym doprowadzić do tragedii


Olej 5w/30 jest olejem gęstszym od 5w20 a olej 5w50 jest jeszcze gęstszym olejem od powyższych i widać to wyraźnie w lepkościach w poszczególnych zakresach temperaturowych w załączonych przez ciebie plikach.
Temperatury zapłonu są rzeczywiście inne ale są one ponad 220 oC podczas gdy silnik w mustangu V8 osiąga temperatury na głowicy rzędu 95-98 stopni a oleju rzędu 90oC więc nie ma co tu w ogóle mówić ze 5w50 lepiej chroni silnik pod względem wysokiej temperatury. Gęstszy olej w wyższych temperaturach powoduje natomiast większe opory dla silnika i może prowadzić do szybszego zużycia elementów silnikach tak jak i w niższych przez późniejsze smarowanie.
Oczywiście wszystko przy założeniu ze ford porządnie przetestował silnik 4.6 V8 i stwierdził że najlepszy dla niego jest właśnie 5w20 pod kątem jego ochrony i żywotności.
Nad 5w50 zastanowię cie przy większym przebiegu - ponad 100tys km